100. 航空保安施設の概要

航空保安施設とは航空法第2 条第5 項に「電波,灯光, 色彩または形象により航空機の航行を援助するための施設 で、国土交通省令で定めるものをいう」と定義されている。 そして同法施行規則第l 条には次のように規定されてい る。 『航空保安施設は下記のとおりとする

(1 )航空保安無線施設:電波により航空機の航行を援助す

(2) 航空灯火:灯光により航空機の航行を援助するための施設 

(3) 司昼間障害標識:昼間において航行する航空機に対し、

色彩または形象により航行の障害となる物件の存在を

認識させるための施設』 航空保安無線施設‘航空灯火,昼間障害標識は航空法施行 規則第97 条,第113 条,第114 条,第127 条,第132 条 にそれぞれ分類されている。 しかしながら本章では法律 上の分類とは別にそれらの施設を利用するパイロットの見 地から、航空機の安全と航空交通の流れを促進するために 設置された援助施設全般にわたって独自の分類をし、それ ぞれの機能について説明している。 したがってこの章で 述べている施設のすべてが航空法でいう航空保安施設に含 まれるわけではなく、また法律上の航空保安施設のすべて がこの章で述べられているとも限らないことに留意しなけ ればならない。 法律上の分類に属さない施設については それぞれの項目で注釈している。

100. SUMMARY OF AIR NAVIGATION FACILITIES

The air navigation facility is defined in Article 2 (5) of the Civil Aeronautics Law (abbreviated as CAL hereafter) as “any facility used for air navigation service by means of electric signals, lights, colors or signs which is specified by the Ordinances of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (abbreviated as MLIT hereafter). Also, it is prescribed as follows in Article 1 of the Civil Aeronautics Regulations (abbreviated as CAR hereafter).

(1) Radio air navigation facility: A facility which supports aircraft operations by means of electric wave.

(2) Aeronautical light: An aid which supports aircraft operations by means of light.

(3) Daytime obstruction marker: An aid which warns a pilot of the presence of an obstruction by means of color or its shape in daytime.

The radio air navigation facility, aeronautical light and daytime obstruction marker are classified in Articles 97, 113, 114, 127 and 132 of the CAR respectively. However, this chapter explains the functions of air navigation facilities that are established in order to promote safe and orderly aircraft operations, not in accordance with the legal classification, but with the original and unique classification for the conveniences of the personnel who are involved in actual aircraft operations.

Therefore, some air navigation facilities described in this chapter may not necessarily be included in the category of legal air navigation facility, as well as, all air navigation facilities may not necessarily be introduced in this chapter. An annotation is inserted in the description of any facility, which is not be categorized legally.

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143. 危険航空灯台

危険航空灯台は航行中の航空機に特に危険を及ぼすおそ れのある区域を示すための灯火で、 航空障害灯による障害 標示が不適当であるような障害物があり、 または航空機の 航行に特に危険を及ぼすおそれがある場所に設置される。

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142. 地 標 航 空 灯 台

地標航空灯台は航行中の航空機に特定の1点を示すため の灯火で、 閃光によるものとモールス符号によるものとが ある。 a ) 閃光によるもの:灯光は航空白で、 1分間の閃光回数

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141. 航 空 路 灯 台

航空路灯台は航行中の航空機に航路上の1点を示すため の灯火で、 航空路の中心線に近接した場所に設置される。 灯光は航空白と航空赤の閃交光であり、 1分間の閃光回数 は 12 ~ 20 である。

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132. GCA

GCA(ground controlled approach) は、 捜 索 レ ー ダ ー (ASR / airport surveillance radar), 精 測 レ ー ダ ー(PAR / precision approach radar)および無線機により構成される。

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131. ILS

ILS (instrument landing system / 計器着陸用施設 ) は最 終進入中の航空機に滑走路に対する正確な進入経路 ( 方向 と降下経路 ) を示す施設である。

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