123. データ通信組織
現在の航空交通業務においては、従来の音声による通信 手段に加えて、CPDLC(Controller Pilot Data Link Communication), ADS-C (Automatic Dependent Surveillance-Contract) お よ び AIDC(ATS Inter-facility Data Communication) な ど の データ通信が使用されている。 [596],AIDC:12 章
CPDLC は通信衛星や VHF を利用したデータ通信であり、 福岡 FIR の洋上管制区および航空路 V71, A582 の東縁以 東の太平洋上の空域において運用が行われている。 この他 にも、国内では VHF データリンクにより ATIS / 広域情報が 提供されている。
ADS-C は通信衛星などを利用したデータ通信であり、航 空機に搭載された航法機器から得られた航空機の位置情報 などのデータを、 一定時間毎に自動的に管制機関に通報す るシステムである。
AIDC は日本と外国の管制機関の間の地対地データ通信 であり、管制移管に伴うフライトプラン情報などのやりと りを自動的に行うものである。 現在は、米国, 韓国および 台湾の管制機関との間で運用されている。
123. DATA COMMUNICATION SYSTEMS
Innovative data communication systems, such as CPDLC(Controller Pilot Data Link Communications) and ADS-C(Automatic Dependent Surveillance-Contract) are utilized in the current ATS service in addition to the conventional voice communications. [596], AIDC:[Chapter 12] CPDLC based on the satellite communications and VHF frequencies, is operated in the oceanic control area and on Airways V71 as well as east of the eastern edge of Airway A582 over the Pacific ocean in the Fukuoka FIR. ATIS/AEIS information is also provided via VHF data link in the domestic area.
ADS-C is known as the system to utilize communication satellites and other relevant technologies in order to transmit data such as the aircraft positions to the ATC facilities automatically with the predetermined intervals. AIDC provides ground to ground data communications wherein flight plans and relevant transfer information are automatically exchanged with each other. This system is currently operated between ATM Center and Anchorage ARTCC, ATM Center and Oakland ARTCC as well as between Fukuoka ACC and Incheon ACC, in addition between Tokyo ACC and Incheon ACC.