150. 飛 行 場 灯 火
飛行場灯火は次の基準によって設置されている。
a. 夜間着陸または精密進入を行う計器着陸の用に供する
陸上飛行場および陸上ヘリポートの飛行場灯火は、 飛行場 および滑走路の区分ごとにそれぞれ表 1-2 ~ 1-4 に従って 設置されている。 注 ) 〇印:設置が必要とされている灯火
△印:当該飛行場の立地条件等の観点から、 航空機 の離陸または着陸の安全を確保するため必要と 認められる場合に設置される灯火
b . 夜間着陸または精密進入を行う計器着陸の用に供する 陸上飛行場 ( 前記a ) 以外の陸上飛行場にも、 当該飛行場 の立地条件等の観点から航空機の着陸の安全を確保するた め必要な場合は、 進入角指示灯および滑走路末端識別灯が 設置される。
c. 夜間着陸または精密進入を行う計器着陸の用に供する 水上飛行場および水上ヘリポートに設置される飛行場灯火 は、表 1-4 に従って設置される。 注 ) 日本には現在のところ民間の水上飛行場あるいは水 上ヘリポートとして告示されたものはない。
d . 飛行場灯火の灯器は、 埋込式のものではその上を航空 機の車輪が通過してもそれに耐える構造のものであり、 か つ航空機の地上走行および離着陸に支障を与えないもので ある。 その他のものにあっては、航空機が接触したとき、 航空機に障害を与えず、かつ、他の灯火の機能を損なうお それのないものである。
e. 主な飛行場灯火の点灯基準は [382] 項を参照のこと。
150. AERODROME LIGHTING AIDS
The lighting aids for the land aerodrome and land heliport are installed in accordance with the following standards. a . Installed at an instrument land aerodrome or land heliport, served for night landings or precision approaches, in accordance with the following tables 1-3~1-5.
〇 : Mandatory △ : Required when ensuring safe aircraft operations,
according to topographical features or any other requirements.
b. In a land aerodrome except listed in a served for night landings or precision approaches, PAPI and runway end identification lights are placed as necessary.
c . In a water aerodrome or water heliport served for night landings or precision approaches, lighting aids are prescribed in the 117 article of the Civil Aeronautics Regulations, however neither water aerodrome nor water heliport is published in Japan so far.
d. Inset aerodrome lighting aids are designed to withstand being run over by the wheels of aircraft and not to obstruct takeoffs, landings and other ground operations. Other elevated aids and their supporting structures are also frangible enough so as not to damage aircraft and other aids when involved in a collision by an aircraft.
e . The operating standards of the major aerodrome lighting aids are described in paragraph [382].