129. マルチラテレーション システム
マルチラテレーションシステムは、航空機のトランスポン ダーから送信される信号を 3ヶ所 ( 高度が必要な場合は 4ヶ 所 ) 以上の受信局で受信して、受信時刻の差から航空機の位 置を算出し画面に表示する監視システムである。 日本では モードSトランスポンダーを搭載した航空機の飛行場面に おける監視に利用されている。 飛行場面監視においては従 来の ASDE と比べてブラインドエリアが解消され、悪天候に おいても監視性能が低下しない などの利点がある。 新千歳, 成田国際, 東京国際, 中部国際, 関西国際, 大阪国際, 福 岡および那覇の各空港に設置されている。
マルチラテレーションの原理は、上記のほか日本では滑 走路状態表示灯(RWSL)システムや RVSM の高度監視、成 田国際空港における同時平行出発での出発機の位置確認に 応用されている。 [155j], [517]
129. MULTILATERATION SYSTEM
TThe multilateration is a surveillance system wherein aircraft positions are determined by the triangulation receiving transponder signals at least three receivers (additional one is necessary for obtaining the altitude information) to display on a screen. In Japan, this system is used for the airport surface surveillance of Mode S transponder equipped aircraft. Advantages comparing with the conventional ASDE system are that blind areas are eliminated and surveillance function is not degraded during bad weather conditions.
The system already has been installed at New Chitose, Narita International, Tokyo International, Chubu International, Kansai International, Osaka International, Fukuoka and Naha airports. The principle of the multilateration system is applied for the runway status lights (RWSL) and height monitoring of RVSM operations as well as for the position confirmation of departure aircraft in the simultaneous parallel independent departures at Narita international airport. [155j] [517]