115. DME

a . DME ( distance measuring equipment) は、 航空機から地 上局までの距離を測定する装置である。 DME の作動原理 は、 まず 1 対のパルス ( 質問信号 ) が航空機から特定の間 隔で発射され、 これを受信した地上局は、 質問信号に応じ て周波数は異なるが同じ間隔のパルス ( 応答信号 ) を航空 機に送り返す。 航空機の DME 機器は、信号の往復に要し た時間を測定し、これを航空機と地上局との距離 ( マイル ) に換算して表示する。 . DME は、 VOR と同様見通し範囲内で運用されるが、 非 b 常に精度の高い距離情報を提供する。 見通し範囲内の高 度で 199 マイル以内は信頼性の高い測定値が得られ、 その 精度は 0.2 マイル以下である。

しかしながら、 DME 装置で得られる距離情報は航空機と 地上局との斜めの距離 (slant range) であり実際の水平距離 ではない。 スラントレンジと水平距離との差は、 航空機が DME 局に接近するに従い増大する。 航空機が局の直上に いる時には水平距離は零となるべきところが、 DME の距離 は航空機の高度をマイルで示すことになる。

DME は 962MHz から 1,213MHz までの UHF で作動する。 VOR 受信機搭載の航空機は、別に DME 機器を搭載しなければ距離情報を得ることができない。

115. D M E

a . DME (Distance Measuring Equipment) is applied to measure the distance between a ground station and appropriately equipped aircraft. In the operation of DME, paired pulses at a specific spacing are transmitted from an aircraft (interrogation) and received by a ground station. The ground station then returns the paired pulses back to the aircraft at the same pulse spacing, but on a different frequency. The time required for a round trip of the signal

exchange is measured in an airborne DME unit and translated into distance (nautical mile) from the aircraft to the ground station in order to indicate on an airborne instrument.

b. Operated with the line-of-sight limitation likewise in the VOR, DME provides distance information with a very high degree of accuracy. Reliable signals may be received at distances up to 199nm at a line-of-sight altitude with an accuracy of better than 0.2 nm.

However, necessarily the slant range is obtained by the DME; therefore, the discrepancy between the slant range and the actual horizontal distance becomes greater as an aircraft approaches the station. When an aircraft is exactly over the station, the horizontal distance must be zero, however, the DME reading shows the altitude in the unit of mile.

DME operates on frequencies in the UHF band between 962 MHz and 1213 MHz. While an aircraft equipped with VOR must have a separate airborne DME unit.

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143. 危険航空灯台

危険航空灯台は航行中の航空機に特に危険を及ぼすおそ れのある区域を示すための灯火で、 航空障害灯による障害 標示が不適当であるような障害物があり、 または航空機の 航行に特に危険を及ぼすおそれがある場所に設置される。

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142. 地 標 航 空 灯 台

地標航空灯台は航行中の航空機に特定の1点を示すため の灯火で、 閃光によるものとモールス符号によるものとが ある。 a ) 閃光によるもの:灯光は航空白で、 1分間の閃光回数

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141. 航 空 路 灯 台

航空路灯台は航行中の航空機に航路上の1点を示すため の灯火で、 航空路の中心線に近接した場所に設置される。 灯光は航空白と航空赤の閃交光であり、 1分間の閃光回数 は 12 ~ 20 である。

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132. GCA

GCA(ground controlled approach) は、 捜 索 レ ー ダ ー (ASR / airport surveillance radar), 精 測 レ ー ダ ー(PAR / precision approach radar)および無線機により構成される。

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131. ILS

ILS (instrument landing system / 計器着陸用施設 ) は最 終進入中の航空機に滑走路に対する正確な進入経路 ( 方向 と降下経路 ) を示す施設である。

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